Czas jazdy i odpoczynek kierowców
Odkryj, jak prawidłowe stosowanie Art. 12 Rozporządzenia 561/2006 może pomóc uniknąć kar za przekroczenie czasu jazdy lub skrócenie odpoczynku. Dowiedz się, jakie są dobre praktyki i unikaj błędów.
Przedsiębiorcy transportowi często muszą mierzyć się z ryzykiem kar lub mandatów związanych z przekroczeniem norm czasu jazdy i odpoczynku kierowców. Jednakże, istnieje sposób na uniknięcie tych kosztów – prawidłowe zastosowanie art. 12 Rozporządzenia 561/2006.
Art. 12 pozwala na odstępstwa od najczęściej przekraczanych i najbardziej karalnych norm czasu jazdy, przerw i odpoczynków, o ile nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu i pozwala na osiągnięcie odpowiedniego miejsca postoju. Kierowca musi wskazać powody takiego odstępstwa na wykresówce urządzenia rejestrującego, wydruku z urządzenia rejestrującego lub na planie pracy.
Aby prawidłowo skorzystać z art. 12, zarządzający czasem pracy i jazdy kierowców powinni znać:
sytuacje, w których można powołać się na art. 12,
wzór ręcznych wpisów kierowców,
zdarzenia, do których nie można zastosować tego przepisu,
najczęstsze błędy popełniane przez kierowców.
Ważne jest, aby zrozumieć, od jakich norm art. 12 dopuszcza odstępstwa, a także jakie są warunki jego zastosowania. Kierowca powinien podać przyczynę naruszenia, np. korek drogowy, złe warunki drogowe czy brak miejsca na parkingu.
Przykładowe poprawne wpisy kierowcy powinny zawierać :
informacje o celu naruszenia, zabezpieczeniu mienia, pojazdu lub osób oraz przyczynie naruszenia.
Kierowca zawsze musi podać przyczynę powstania naruszenia. Opis na rewersie wykresówki musi być pełny i wskazywać wiarygodne informacje:
naruszenie powstało w celu dotarcia do odpowiedniego miejsca postoju,
powstało dla zabezpieczenia mienia, pojazdu lub osób,
z jakiej przyczyny powstało : korek drogowy, lub złych warunków drogowych, lub braku miejsca na parkingu, wypadek drogowy, nieoczekiwany objazdu.
pod opisem zapisać na co się powołujemy: Art.12 Rozp.256/2006/WE.
Do prawidłowo wykonanego opisu naruszenia na wydruku z tachografu powinny być dołączone dowody w postaci:
dokumentacji fotograficznej- zdjęć pełnych parkingów, korka na autostradzie, objazdów, nieoczekiwanych okoliczności,
Najczęstszymi błędami popełnianymi przez kierowców stosujących art. 12 są:
brak podpisu,
powoływanie się na terminowy rozładunek/załadunek,
zjazd na pauzę weekendową,
transport ładunku celem utrzymania ciągłości produkcji,
przewóz osób – powoływanie się na terminy otwarcia obiektów muzealnych lub rekreacyjnych.
W przypadku wątpliwości co do zastosowania art. 12, warto skonsultować się z odpowiednimi specjalistami. Pamiętajcie, że prawidłowe stosowanie tego przepisu może zaoszczędzić przedsiębiorcom setki, a nawet tysiące złotych!
Zapewnij swoim kierowcom najlepsze szkolenia z zakresu Rozporządzenia 561/2006, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów i mandatów.
Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o naszych profesjonalnych szkoleniach!
Dodaj komentarz