UWAGA Zmiana stawek MYTA w Niemczech,
Ważne informacje dotyczące zmian w niemieckim systemie pobierania myta od ciężarówek:
Od 1 grudnia tego roku w życie wejdą przepisy wynikające z unijnej dyrektywy, która wprowadza opłaty za drogi zależne od emisji CO2. W wyniku tych zmian myto znacznie podrożeje dla większości 40-tonowych zestawów o 86 proc. do 35,4 centa za kilometr.
W ramach nowych przepisów pojazdy zostaną podzielone na pięć klas emisji, a wysokość stawki będzie zależała tylko od emisji dwutlenku węgla. Pojazdy zeroemisyjne, które emitują mniej niż 1 gram CO2 na kWh, otrzymają najniższą stawkę. Z kolei pojazdy emitujące powyżej 50 proc. wartości referencyjnej zostaną zakwalifikowane do klasy 4. Dane do klasyfikacji pojazdu powinien dostarczyć jego producent.
Jak wynika z danych BAG, ponad 90 proc. przewozów w Niemczech wykonywanych jest pojazdami spełniającymi normę czystości spalin Euro VI. Dla pojazdów o najniższej klasie Berlin przewiduje opłaty na poziomie obecnie najniższej normy czystości spalin Euro 0, co oznacza, że myto za 40-tonowy zestaw klasy Euro VI wyniesie za kilometr 35,4 centy, a nie jak dotychczas 19 centów.
W Polsce natomiast najdroższe autostrady kosztują po niedawnych podwyżkach: A2 na trasie między Nowym Tomyślem a Koninem 67 groszy, zaś A4 zarządzana przez Stalexport 66 groszy za km.
Przypominamy, że ostatnia podwyżka myta w Niemczech miała miejsce 1 stycznia 2023 roku, a nowe przepisy będą obowiązywały od 1 grudnia 2023 roku. Bądź uważny na drodze i planuj swoje trasy z uwzględnieniem tych zmian.
Źródło: rp.pl